tirsdag 26. mai 2009

Vel hjemme igjen

Da har vi kommet vel hjem til Sandefjord etter 2 døgn med inn og ut av flyplasser! Reisen gikk som smurt, det var bare søvnen det gikk hardt utover. Nå har det gått et par dager og vi begynner å hente oss inn igjen. På Gardermoen ble vi møtt med norske flagg og varme klemmer. Det har vært en fantastisk tur og det er rart og være hjemme igjen. Men også veldig deilig. Vi har et par dager til hjemme i Sandefjord til å slappe av før vi tar turen opp til Trondheim på torsdag. Det blir godt å komme opp til Trondheim igjen, til leiligheten og livet der.

Takk til alle som har fulgt bloggen vår underveis. Det har vært deilig for oss og få skrivd og bearbeidet det vi har gjort, og vi håper det har vært noe å lese på for andre også..!

tirsdag 19. mai 2009

Santiago de Cuba og Den lange veien hjem

Den siste uka har vi tilbrakt i Santiago de Cuba. Vi hadde hort veldig mye fint om denne byen og gledet oss veldig. Vi maa innromme at det var litt skuffende aa komme dit. Vi hadde hort at dette var Cubas kulturelle hovedstad og vi forventet oss kanskje litt mye..

Familien vi bodde hos var kjempe koselig og hadde verdens kuleste hund med kjempe underbitt! Mora i familien var sjefen i huset, ganske bestemt kul dame. Hun lagde nydelig mat til oss hver dag etter vaare onsker. baade potetmos og spagetti bolognese var poulaere hos oss sombare har spist ris og kylling en stund..
I santiago var vi paa rom museum, kirkegaarden og en del andre ting. Men det var en del ting vi ikke "rakk" og gjore. Vi har nemlig begynt aa merke at vi er i begynnelsen av regntiden her, og det poeser ned. Naar det regner her, regner det virkelig mye!! Vi har derfor spilt en del kort.. Vi blei noen dager ekstra i Santiago enn vi hadde tenkt bla fordi en dame lurte oss aa sa at bussen til Havana var full. (den var den ikke fikk vi vite i ettertid..) Men saann er det, Cuba time..!

Vi kom tilbake til Havna i dag etter 16 timer paa buss og det foelesbra. vi har ale savnet Havana, det er en helt spesiell stemning her. Vi skulle onske vi hadde noen dager til her men i morra tidlig (onsdag) begynner vi paa den lange reisen hjemover mot Norge. Det er veldig rart, 4 mnd har gaatt fort og sakte paa samme tid. Vi gleder oss veldig til aa komme hjem, men det foeles litt rart. Turen vaar hjemover erlang. i maa innom Costa Rica, El Salvador, NY og Sverige. Billigste maaten paa ekte backpackere he he. Fredag morgen annkommer vi Gardermoen, etter 2 dogn med reise! SEES SNART

torsdag 14. mai 2009

Mer blogg

Naa som vi har moett de andre paa Cuba er det jo mulig aa lese om hva vi gjor paa bloggen deres ogsaa. For de som har lyst til aa lese litt ekstra om hva vi gjor kan dere gaa inn paa bloggen til Hanne Marit, frida Karina og Mona som dere ser under

fredag 8. mai 2009

Guardalavaca og all inclusive

Tobakksplantasjer i Pinar del Rio

Synnove, Frida og Mona paa malacongen i Havana

Oss i parken under festivalen

Sveinung og Jan Inge spiller bordtennis, en av mange faciliteter her pa hotellet.. Bortsett fra at man maa jobbe litt for aa faa tak i rekkerter o.l. Dete r nemlig et "entertainment crew" her, me ingen vet hvor de er.. De er alltid paa pause!

Hei hei

Naa som vi begge er uten mobil prover vi aa blogge litt i steden, men som sagt er det ganske daarlig med internett her. Men vi prover:)

Vi er naa paa et strandsted paa nord-ost-kysten som heter Guardalavaca og har utrolig nok tatt inn paa et all-innclusive hotell!! Vi er litt flaue over dette, men vi trengte en liten strandferie og en natt her kosta akkurat et dagsbudsjett. Maten og drikke er jo innkludert saa vi sparer faktisk penger paa det, siden vi gaar over dagsbudsjette hver dag hehe.

Vi proever aa kose oss, men vi foeler at vi ikke hoerer helt hjemme her da. Fram til naa har vi bare bodd hjemme hos familier, noe som er veldig koselig. Men ettersom det er litt vanskelig aa finne et bra sted og spise og sann noen ganger var det ganske deilig og bare kunne kose oss litt her. Men 3 dager holder. Det foeles jo litt feil og sitte aa frotse i god mat paa "luxushotell" som de fleste kubanere ikke har muligheten til aa faa tak i. Men vi har faatt litt farge paa skrottene, sovet i deilige store senger og spist god mat, og vi trengte det! Heldigvis er vi paa en liten utflukt til stranden, imotsetning til de fleste her paa hotellet som bor her i to uker, tar en utflukt til byen en ettermiddag og tror de har sett cuba. I morra skal vi tilbake til ekte Cuba igjen.

Ellers har vi vaert i Holguin i to dager foer vi tok turen til stranda. Det var en veldig koselig liten by, og masse mennesker! Vi bompa nemlig borti en musikkfestival der og fikk med oss de to siste dagene av den. Byen hadde masse parker der alle samles om kvelden til musikk og dans. Vi slang oss med!

Ellers har vi blitt sjekket for svineinfluensa her om dagen, da en sykepleier banket paa doera for aa ta tempen paa oss! Alle turister paa cuba blir visst sjekket. Vi er ikke saerlig bekymra egentlig, men mange resier gjennom mexico for aa komme hit. Det er umulig aa ikke spise svin her, for det er stort sett det som staar pa menyen.

Neste stopp er Santiago de Cuba, som ligger helt oest paa cuba. Vi har hoert mye bra om denne byen og gleder oss veldig. Dette blir nok siste stopp for meg og Sveinung foer vi drar tilbake til Havana 18 mai foer vi resier hjem til Norge. Det naermer seg slutten naa og vi snakker hver dag om alt vi skal gjoere naar vi kommer hjem. Og spise! Vi er litt lei av toerre kjottbiter og ris. Vi vil ha saus!

-Synnove

PS: Ble nopen faa diverse bilder fra de siste ukene, endelig gikk det aa laste opp bilder! men det tar laang tid:)

fredag 1. mai 2009

Konsert paa beromte La Bodeguita del medio

Litt av 1 . Mai paraden

Tegning paa kafee ettet kunstmuseeum

nydelig strand utenfor Pinar del rio, men veien dit var lang

Hallo!
En liten oppdatering fra Cuba. Vi er naa kommet til en liten nydelig by som heter Trinidad. Den ligger paa sorkysten, en 5-6 timers busstur fra Havana. Vi har tre-fire dager her for vi drar videre til Santiago de Cuba, med kanskje noen andre stopp underveis.
Vi har vaert lenge i Havana og det er goy og se noe annet ogsaa! Vi har vaert i Pinar del Rio (sorost for Havana) der vi saa tobakksplantasjer, sigarfabrikker, grotter og tok en litt misslykket tur til stranda. Naar man er 6 personer er det nemlig litt vanskelig aa ta besluttninger noen ganger, saa en dag bestemte vi oss litt seint for aa ta taxi ut til stranda. Da var det for det foerste litt vanskelig aa faa tak i taxi men til slutt fikk vi tak i to stk. Problemet var at den ene bilen var jo slettes ikke en taxi. Den kjorte i 30 km i timen max saa veien dit ble dobbelt saa lang (2 timer). I tillegg ble vi stoppet av politiet underveis og han ene sjofoeren fikk litt forklaringsproblemer siden han ikke var en taxi sjofoer men lege.. Det endte med at vi sto i en time aa ventet paa at politiet skulle sleppe oss videre (laaaangt tue paa landet) og i tillegg hadde bilen punktert. Den andre taxien som faktisk var en taxi (som jeg og sveinung og mona satt i) ble ikke stoppet av politiet, men sjofoeren vaar var fortsatt redd saa han gjemte bilen bak noen busker ca 100 meter bortenfor der vi satt og provde aa se hva som skjedde med de andre. Da vi endelig kom oss til stranda var klokka nesten 16, saa det ble ikke lange tiden der.. Men vi fikk jo en opplevelse..
I Havana har vi vaert pa kunstmuseum som inspirerte til en tegnekonkurranse som fortsatt foregaar (mellom mona, sveinung og jan inge). Ellers har vi vaert paa revolusjonsmuseet, sett 1. mai paraden (MYE folk), hengt paa malacongen til langt paa natt, vart paa uendelig mange kafeer og sett paa livet.
I gaar var vi en vellykket tur paa paa stranda og grilla oss!
Naa er internett tiden vaar ute, prover aa laste opp flere bilder snart (pcén er fra 90 tallet). Mobilen til Sveinung har doedd saa naa er vi uten mobil ogsaa.. Bare 2 uker til vi drar hjemover naa, vi gleder oss til det!! masse klemmer!

fredag 24. april 2009

Endelig Cuba

Frappe daquiry og live musikk i gamlebyen

Gamle amerikanske biler overalt

Fine trange gater i gamlebyen

Musikk til lunsjen? ja takk!

Sammen igjen! Mye og prate om :)

Endelig Cuba!

Vi landet foerst i Havana og satt og ventet paa de andre paa en cafe. Gleden var stor daa jeg (synnove) saa tre kjente fjes komme mot meg. Jan Inge kom ikke lenge etter og det var ogsaa kjempe koselig, spesielt for Hanne Marit selvfolgelig.

Vi kom oss til rommene vi leier i Havana by der vi bor i en kjempefin bygning med marmor trapper og statue ved inngangen. Familien vi leier hos er utrolig koselig og vi har kjempebra beliggenhet! I gaar vandrer vi rundt i gamlebyen og drakk mojito og daquiry frappe. Vi feiret bursdagen til Jan Inge i gaar med sigarer og rom og spiste en nydelig biff middag i gamlebyen.

Vi koser ossstort og det er lett og sette seg ned paa hver cafe man gaar forbi da det live band spiller paa hvert eneste sted. Hanne Marit er litt sjef siden hun har hvert her foer, men Jan Inge har lest imponerende opp om cuba og er vaar levende guide bok. Det er kjempe deilig og vaere flere og vi stortrives! Cuba hadde oss fra foerste oyeblikk, vi har en bra "feeling". 1 mnd her kommer til aa gaa fort tror jeg..

Fortsettelse folger. Internett er sjeldent og dyrt her men skriver naar vi kan!

mandag 20. april 2009

Jamaica

Sveinung i solnedgang

Nachos vulkan

Vi vandret nedover vaar vakre strand som varr 11 km lang!

Litt soling ble det, men det begynte lissom aa regne hver gang vi fikk satt oss ned..

Bading!

Mange fine solnedganger..

Hei igjen

Vi leste akkurat en artikkel i dagbladet om flykapring paa Jamaica, Montego Bay (der vi flyr fra.) Flykapreren kapret et fly som skulle til Cannada og krevde aa lande paa Cuba i steden (dit vi skal fly paa onsdag). Det hele gikk bra men vi kjente det litt i magen da vi leste det. Mannen er heldigvis tatt saa vi burde vaere trygge paa onsdag..!

Vi har det bra, men Jamaica har vaert litt skuff for vaar del. Vi saa for oss skikkelig karibisk stemning med masse reggie barer og strand paradis. Starnda er fantastisk, men vaeret har vaert litt til aa fra (en del regn) og det er bare amerikanske turister her paa spring brake. Det er utrolig dyrt her saa vi begrenser oss til to maaltider om dagen.. Vi har tydeligvis havnet i en turistfelle. Som backpackere foler vi oss ikke akkurat hjemme her i Negril.. Men tross alt, vi har faatt litt sol paa kroppen og fatt lest masse. Bilder fra Jamaica kommer snart!

Skal innromme at hjemlengselen har tatt oss litt her. men vi gleder oss villt til aa dra til Cuba og mote de andre naa!